Meditatie

Mediteren kun je leren

september 1, 2019
Mediteren kun je leren

Mediteren, dat klinkt je misschien een beetje zweverig in de oren. Maar niets is minder waar. Mediteren is de tool om je door de drukte van de moderne dagen te helpen. Het is niet voor niets dat meditatie al duizenden jaren oud is. Mediteren moeilijk? Dat valt mee! Mediteren kun je leren!

Mediteren met een mantra

Er zijn verschillende manieren om te mediteren. Mediteren met een mantra is een van de eenvoudigste vormen van meditatie omdat je daarmee de beste focus creëert. Door een goede focus te houden is het, zeker in het begin, minder moeilijk om vol te houden. De meest gebruikelijke mantra is ‘i am’ of ook wel Ajem. Ik neem je graag mee in je eerste meditatie. Lekker kort, om het een keer te proberen. Het stappenplan vind je ook op Instagram in een hoogtepunt op het profiel.

Mediteren kun je leren: de eerste keer mediteren

Mediteren kun je leren. En ik ga je helpen om voor de eerste keer te mediteren. Zoek een fijn plekje op waar je niet wordt gestoord. Ga vooral lekker comfortabel zitten zodat je geen zere rug krijgt of lichaamsdelen afknelt. Want dat leidt af. En voor een eerste keer mediteren, is afleiding niet wat je wilt. Voor een eerste keer mediteren is tussen de minuut en de 3 minuten een goede start. Zet een wekker voor de periode dat je wilt mediteren en kies vervolgens de mantra waar je je op wilt focussen. Kies voor iets gemakkelijks als Ajem of iets dat beter bij je past. Voor een yoga-les kies ik altijd deze intentie: I am worthy. Misschien vind je die mooier. Of heb je een compleet ander idee? Top! Go for it!

Zit je lekker? Daar gaan we. Sluit je ogen en adem bewust diep in door je neus, houd je adem 2 seconden vast en adem uit door je mond. In gedachten blijf je de door jou gekozen mantra herhalen. Gedachten zullen komen en gaan. En dat mag. Maar zodra je herkent dat je bezig bent met een gedachte, laat die gedachte dan weer los. Alsof het een wolkje is dat voorbij zweeft. Of een auto die voorbij rijdt.

Misschien woon je in een grote stad en hoor je altijd geluiden. Dat is ook prima. Maar hoor ze en laat ze gaan. Focus je niet op de geluiden. De geluiden zorgen voor gedachten en gedachten zijn nu niet belangrijk. Het enige dat nu belangrijk is dat je er bent. In het nu. Met jezelf en voor jezelf.

Houd dit vol totdat de wekker gaat. Misschien voel je emoties, misschien voel je rust. Beide mogen aanwezig zijn. Blijf nadat de wekker is gegaan nog even zitten. Rek je uit, open rustig je ogen en voel wat je voelt. Gefeliciteerd! Je hebt nu voor het eerst gemediteerd!

Meditatie frequentie

Nu je voor het eerst hebt gemediteerd, moet je niet verwachten dat je als een getrainde monnik morgen direct een uur moet mediteren. De lengte van meditatie is namelijk nu nog niet belangrijk. De frequentie is wat telt. En een paar minuutjes per dag mediteren, dat moet iedereen kunnen inpassen, toch? Heb je geen tijd om te mediteren? Dan heb je het juist het hardst nodig. Ik mediteer iedere dag twee keer tussen de 5 en 15 minuten. Het is maar net wat goed voelt en wat mijn focus doet. Hoe vaker je mediteert, des te vaker heb je behoefte om te mediteren.

mediteren kun je leren - insight timerMeditatie app: Insight Timer

Een kookwekker of de wekker van mijn telefoon vind ik niet heel fijn om te gebruiken al meditatie-tool. Daarom gebruik ik de app Insight Timer. Je kan zelf kiezen of je een achtergrond muziekje wilt of niet. Ik luister altijd naar zeegeluiden tijdens de meditatie. Per minuut klinkt er klankschaal en als ik dan toch ben afgedwaald in gedachten, ben ik direct weer terug in het nu. Het mooie aan deze app vind ik ook dat je kan zien hoeveel mensen tegelijk met jou op dat moment hebben gemediteerd. En onthoud; iedereen die regelmatig mediteert, moest ergens beginnen.

  1. Toen ik vorig jaar in een burnout gelandde ben ik ook vanzelf meer gaan mediteren. Het heeft mij zoveel geholpen om rust in mijn lichaam terug te vinden.

    Zelf gebruik ik altijd de app Sleepo, waar je zelf je geluiden kan mixen. Zelf houd ik erg van de geluiden van het kampvuur of regen op de bladeren. Maar de app die jij hier aangeeft lijkt me ook wel interessant!

    1. Zo herkenbaar! Ik ben me er opnieuw in gaan verdiepen toen ik overspannen was.

      Zelf je geluiden mixen lijkt mij ook leuk! Als ik de zeegeluiden zat ben, ga ik er eens naar kijken 😀

  2. Na meer dan vijf jaar mindfulness en nog langer meditatie-ervaring kan ik het iedereen aanraden. Het is niet zweverig, het is zelfs heel down to earth.

    Ik gebruik meestal mijn adem als focuspunt, maar een mantra is ook heel krachtig als je de juiste vind 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *